یکشنبه ۳۰ آذر ۰۴

طراحي سايت

۵ بازديد

طراحي وب فرآيند برنامه ريزي و ايجاد يك وب سايت است. متن، تصاوير، رسانه هاي ديجيتال و عناصر تعاملي توسط طراحان وب براي توليد صفحه اي كه در مرورگر وب مشاهده مي شود استفاده مي شود . طراحان وب از زبان نشانه گذاري، به ويژه HTML براي ساختار و CSS براي ارائه، و همچنين از جاوا اسكريپت براي افزودن تعامل به توسعه صفحه استفاده مي كنند.

طراحي سايت كسي است كه از طريق قابليت استفاده به ايجاد و مراقبت از جنبه بصري و مشاركت كاربران در وب سايت ها مي پردازد.
بنابراين، طراح وب  از ارتباطات بصري مشتريان در وب مراقبت مي كند ، هويت برند را به روشي كه به طور خاص براي اينترنت طراحي شده است، تقويت مي كند، از نقاط قوت آن بهره مي برد و از امكانات ارائه شده توسط فناوري آگاه است.
همكاري با ساير متخصصان (برنامه نويسان، كارشناسان سئو ، مديران رسانه هاي اجتماعي ، كارشناسان بازاريابي ديجيتال) و با مشتريان براي ايجاد سايت هايي كه از نظر بصري جذاب هستند، اما همچنين براي پيمايش آسان، سازگار با نيازهاي بازديدكنندگان و مشتريان و همچنين با استفاده از مرورگرهاي مختلف و همچنين قابل دسترسي هستند. دستگاه هاي تلفن همراه
طراح وب وظيفه دارد طراحي و قابليت استفاده را با استفاده از فناوري هاي موجود تركيب كند. بنابراين، طراحان وب بايد دانش قوي در مورد قابليت استفاده داشته باشند و همچنين بايد از دستورالعمل هاي دسترسي به وب پيروي كنند.

ابزارها و فناوري هاطراحان وب بسته به بخشي از فرآيند توليد كه درگير آن هستند از ابزارهاي مختلفي استفاده مي كنند. اين ابزارها به مرور زمان با آخرين استانداردها و نرم افزارها به روز مي شوند، اما اصول پشت آن ها ثابت مي ماند.
طراحان وب از ويرايشگرهاي گرافيكي ، وكتور و رستر (مانند Adobe Photoshop  و Illustrator) براي ايجاد تصاوير يا طراحي نمونه اوليه از وب سايت ها و صفحات وب استفاده مي كنند. فناوري هاي مورد استفاده براي ساخت وب سايت ها شامل استانداردهاي W3C مانند HTML و CSS است.

ساير ابزارهاي طراح وب كه مي توانند از آنها استفاده كنند عبارتند از ابزارهاي تست قابليت استفاده و دسترسي، تا اطمينان حاصل شود كه وب سايت ها دستورالعمل هاي دسترسي به وب را رعايت مي كنند.
طراحي وب شامل چه مواردي استبه طور كلي، فرآيند طراحي وب مي تواند شامل موارد زير باشد:
مفهوم سازيطرحتوليدپس توليدپژوهشتبليغاتطراحي وب سايت و كد (HTML و CSS)طراحي وب كاملاً مبتني بر نوشتن HTML معتبر و CSS است تا رفع مشكلات و ويرايش صفحات را آسان‌تر كند. HTML و CSS فن آوري هاي اساسي براي ساخت صفحات وب هستند: XHTML براي ساختار، همراه با CSS براي سبك و چيدمان. CSS با جدا كردن سبك ارائه اسناد از محتواي اسناد، ايجاد و نگهداري وب سايت را ساده مي كند.
به عنوان مثال، داشتن يك فايل CSS مجزا به شما اين امكان را مي دهد كه تغييرات زيبايي را براي كل وب سايت ايجاد كنيد، نه فقط براي يك صفحه وب. اگر قوانين CSS در يك صفحه HTML گنجانده نمي شد، تغييرات بايد براي هر صفحه جداگانه اي كه از عنصر مورد نظر استفاده مي كند انجام شود.
استدلال پشت طراحي وب اين است كه HTML فقط بايد براي محتوا و CSS براي دستكاري محتوا در سطح سبك زيبايي شناسي استفاده شود.

عملكرد صفحه وب چيست؟قبل از ايجاد يك طراحي صفحه بايد مشخص باشد كه مي خواهيد به چه چيزي برسيد و در چه مدت زماني به دست آوريد. بنابراين مفيد است كه بپرسيم: هدف سايت شما چيست؟ پاسخ اساس كل پروژه است، بنابراين هر جزء از صفحه اصلي بايد خود را به سمت موفقيت هدف تعيين شده جهت دهد. به عنوان مثال، يك وب سايت مي تواند هدف خود را افزايش ميزان محبوبيت مطالب، در نتيجه تبليغ يا اطلاع رساني داشته باشد. اگر صفحه يك تجارت الكترونيكي باشد، هدف اصلي جذب مشتريان جديد يا فروش محصولات بيشتر خواهد بود. وب سايت به طور كلي كارت ويزيت يك شركت يا موسسه است. مهم است كه هدف سايت در مرحله طراحي و ايجاد در نظر گرفته شود.
چه نوع محتوايي براي هدف شما مناسب تر است؟به دقت فكر كنيد كه چه موضوعاتي بايد در سايت شما ارائه شود و چگونه مي توان به طور ايده آل با آنها برخورد كرد. آيا صفحه عمدتاً بر اساس متن است يا محتوا عمدتاً از تصاوير و ويديوها تشكيل شده است؟ آيا كاربران براي استفاده كامل از سايت نياز به ثبت نام دارند؟ آيا سيستم پرداخت بايد يكپارچه باشد؟ آيا يك تابع نظر براي اجازه دادن به كاربران براي ارائه بازخورد لازم است يا خير؟ با پرسيدن اين سوالات از خود، مي توانيد به سرعت تعيين كنيد كه پروژه شما چقدر گران است، چقدر طول مي كشد و هزينه هاي آن چقدر است.

از طريق طوفان فكري، تحقيق و تبادل نظر بين همكاران، از اقدامات و مطالب مورد نياز براي رسيدن به هدف خود ايده بگيريد. به اين ترتيب شما تصوير كاملي از وب سايت طراحي شده خواهيد داشت كه در مراحل زير كار را براي شما راحت مي كند.
مخاطبان هدف وب سايت و انتظارات كاربرمخاطبان وب سايت شما چه كساني هستند ؟ آن را تعريف كنيد. هميشه هدف خود را در نظر داشته باشيد: اگر محصول يا خدماتي را تبليغ مي كنيد، بايد مخاطب هدف خود را مشخص كنيد و آن را با طراحي سايت تطبيق دهيد، حتي اگر يك پورتال اطلاعاتي يا يك انجمن در مورد يك موضوع خاص باشد. در نهايت، چه بخواهيد يك پيشنهاد تجاري پيشنهاد دهيد يا يك پيشنهاد آموزنده را انتخاب كنيد، هر مدير وب سايت بايد بداند كه در چه گروهي مي خواهيد مشاركت كنيد. در واقع فقط كساني كه كاربران خود را مي شناسند مي توانند صفحه خود را با توجه به اين پارامترها شكل دهند.
در بسياري از زمينه ها استانداردهايي براي محتوا و ارائه آن در نظر گرفته شده است. بنابراين، به عنوان مثال، در صفحات فروش آنلاين هميشه يك عملكرد جستجو با فيلترهاي كاربردي پيدا خواهيد كرد. هر بخش و هر گروه مرجع ويژگي هاي خاص خود را دارد كه محتوا و ارائه در وب را متمايز مي كند. دانستن اين نوع انتظارات كاربر مهم است ، به خصوص اگر سايت شما از الگوهاي فعلي منحرف شود.
ساختار نقشه سايتدر اينجا چند نشانه براي تصميم گيري در مورد ساختار صفحه وب وجود دارد. براي انجام اين كار، توصيه مي شود يك نقشه سايت ايجاد كنيد، كه نموداري است كه ساختار صفحات و پيوندهاي صفحات جداگانه را بازتوليد مي كند. براي دريافت يك نماي كلي، سلسله مراتب صفحه اينترنتي خود را با قلم و كاغذ يا مستقيماً در رايانه شخصي خود مشاهده كنيد. با انجام اين كار نه تنها محتواي سايت خود را سازماندهي مي كنيد، بلكه در عين حال قابليت هدايت آن را نيز تعيين مي كنيد . در نقشه سايت، پيوندهاي سايت را ايجاد مي كنيد، هر صفحه را بر اساس اهميت آنها مرتب مي كنيد و توضيح كوتاهي از مطالب برنامه ريزي شده ايجاد مي كنيد. بديهي است كه ساختار صفحات بايد واضح باقي بماند و نبايد حاوي صفحات فرعي زيادي براي هر دسته باشد.
طرح بندي وب سايتپيش‌نويس طرح‌بندي وب‌سايت به ايجاد نقشه سايت مرتبط است. در اين مورد بحث طراحي نهايي سايت نيست، بلكه فقط ترتيب و عملكرد مطالب در صفحات جداگانه مطرح است. با انتخاب چيدمان، تصميم مي گيريد به عنوان مثال، كجا منو را درج كنيد، چگونه كاربران به زير آيتم هاي منو دسترسي پيدا مي كنند و لوگوي وب سايت در كجا قرار مي گيرد. ساير عناصري كه در پيش نويس چيدمان بايد با آنها سروكار داشت به محتوا بستگي دارد. ساير عملكردهاي بالقوه سايت براي ادغام و تأمل در آنها عبارتند از:
يك تابع نظر براي بازديدكنندگانپيوندهايي به رسانه هاي اجتماعي، دكمه هاي رسانه هاي اجتماعي، كه با آن كاربران مي توانند به اشتراك بگذارند و قدرداني خود را از محتويات سايت نشان دهند.از تبليغات، بنرها و ويدئوها حمايت مالي كنيدپيوندهاي وابسته به شركت هاي شريكي كه در سايت خود تبليغ مي كنيدعلاوه بر اين، اگر مي خواهيد نمايش وب سايت خود را براي دستگاه هاي مختلف (كامپيوتر، تبلت، گوشي هوشمند و غيره) بهينه كنيد، بايد از قبل فكر كنيد . به طور كلي تطبيق گرافيك سايت با اندازه هاي مختلف نمايش مزايايي دارد و اغلب لازم است كه اجزاي صفحه را مجدداً مرتب كنيد. نقشه سايت و چيدمان هميشه به يكديگر مرتبط هستند و بايد از ابتدا در طراحي تك تك عناصر برنامه ريزي شوند.

منبع:: فونيكس وب

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد